dnes je 5.7.2022

Input:

Celkové náklady na vlastnění hardwaru

1.9.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.5.4
Celkové náklady na vlastnění hardwaru

Verlag Dashöfer

Jaké jsou skutečné náklady na vlastnění serveru? Je lepší jít do cloudu, nebo raději mít server u sebe?

Cloud je výhodnější než vlastní server, o tom není pochyb a mít vlastní server je velmi složitá věc. V praxi se často setkáváme s požadavkem na srovnání nákladů na provoz a pořízení vlastního hardwaru a cloudu.

Cloudové služby mají také své náklady na provoz, ale při porovnávání se často setkáváme s tím, že nejsou brány v ohledu veškeré aspekty vlastnění hardwaru. Když započítáte skutečně všechno, obvykle je ze serveru za padesát tisíc korun náklad čtvrt milionu a ze serveru za čtvrt milionu se pak cena může vyšplhat na milion i více.

Zaměřme se tedy na soupis nákladů, které týkají pořízení lokálního HW, jejich rozbor a důvody, proč je cloud výhodnější:

1) Hardware

Je zapotřebí vybrat správný hardware, od procesoru až po RAM a disky. V praxi se ve snaze ušetřit kupuje poddimenzovaný server, který je sice lepší než původní, ale výkonově nedostačuje novým nárokům. Při koupi je nutné si prověřit disková pole a dostatečný počet disků, přičemž šest je minimum. Zde se obvykle hodně šetří a výsledkem je pomalý stroj. V cloudových službách je toto vyřešené, včetně záložních disků a zajištění ostatních náhradních dílů, které budete po dobu životnosti serveru potřebovat. Silný procesor bude vyžadovat více licencí na jádra, ale bez silného procesoru nebudete mít dostatek zpracovávaných transakcí. V cloudu toto nemusíte řešit a podle účelu daného serveru mu snadno vyberete velikost RAM, aniž byste museli fyzicky cokoliv objednávat.

2) NAS, Zálohovací jednotka a metodika zálohy, onsite a offsite backup

Když máte server, potřebujete sdílet soubory a také zálohovat. Má nabízené řešení dostatek kapacity pro dostatek záloh? Obvykle ne, opět ve snaze ušetřit. Zálohy byste měli mít oddělené od zbytku sítě tak, aby se k nim nešlo běžně dostat, ideálně je zálohovat i mimo firmu. Záloha mimo firmu pomůže ve chvíli, kdy se vám po síti projde takový ransomware a vše vám zašifruje.

Pokud budete NAS využívat i pro sdílení souborů, tak v lokální síti bude vše v pořádku, ale jak zpřístupníte soubory bezpečně uživatelům, když zrovna nejsou v kanceláři? A budete schopni tyto soubory synchronizovat i na mobilní telefony nebo tablety? Toto jsou potřeby, které uživatelé v dnešní době mají a lokální prostředky je neumí uspokojivě vyřešit a pokud ano, tak jsou zbytečně drahé.

3) UPS záložní zdroj

Zde není příliš co komentovat – servery musíte ochránit před přepětím a náhodnými výpadky proudu. Záložní zdroj musí být silný, aby udržel chod serverovny do doby, než buď proud naskočí zpět, nebo informatik stihne provést bezpečné vypnutí systému.

4) Licence

Licence jsou odvěké téma k diskusi a jejich nacenění je obvykle složité. Zkusme jen ty nejčastější

  1. Operační systém a hypervizor – zajistí chod virtuální vrstvy a operačních systémů v ní
  2. Uživatelské licence (například na vzdálenou plochu) – těch musí být správný počet
  3. SQL Server – tady se obvykle extrémně šetří a ve světě Microsoftu se nasazuje SQL Server Express místo Standardu a to pak zpomaluje aplikace, které jsou na něm závislé; rychlost diskového pole bude SQL serveru také významně napomáhat
  4. Antivirus / antispam

5) Serverovna, chlazení

Umíte zajistit chlazení a bezprašné prostředí, aby mohl server fungovat? Zde se obvykle šetří intenzivně a servery se pak přehřívají a zkracuje se cyklus obnovy. Pokud pořádnou serverovnu nemáte, bude potřeba do ní investovat. Server v koupelně, kumbálu nebo na půdě není řešením.

6) Připojení na Internet, včetně záložního

Uvědomte si, že pokud máte přistupovat k prostředkům vašeho serveru z vnější sítě, potřebujete silný upload. Pokud jej nemáte, bude zapotřebí rozšířit připojení k Internetu, abyste zabránili nespokojenosti vašich uživatelů nebo zákazníků. Cloudové služby jsou poskytovány z datových center a mají daleko širší možnosti konektivity. Využitím cloudových služeb se odstraní potřeba navyšovat spojení a pro práci obvykle stačí rychlost mobilních dat.

7) Firewall / router / switch

Toto je klíčová infrastruktura, na kterou se zapomíná. Jak na její dostatečnou kapacitu, tak vhodnou konfiguraci. Cloudy toto musí řešit z principu a jsou na vysoký provoz připravené.

8) Podpora, monitoring a pravidelná údržba

Jaká je SLA pro klíčové aplikace? Jak dlouho bude trvat oprava, když server nepojede a za jak dlouho přijede specialista, aby server nahodil? Zajistit si podporu k chodu serveru je nutné. V cloudových službách je to 24/7 a i u vás byste měli stejnou úroveň vyžadovat. Tím, že lidé pracují odkudkoliv a kdykoliv, musí i podpora být

Nahrávám...
Nahrávám...